Darty Nedir?

Nedir Darty? Son günlerde bol bol reklamlarını gördüğümüz bir marka. Evet Darty’nin bir marka ismi olduğunu biliyoruz. Peki ne markası? Hemen ilana bakalım.

Darty

İlanda ilk gözümüze çarpan başlık şöyle diyor: “Hizmette ‘Güven Çerçevesi’ Dönemi Başladı! Sizi Hiç Yalnız Bırakmıyoruz“. Darty bir banka olabilir mi acaba? Devam edelim ilana bakmaya. Yukarıda yine büyük puntolarla yazılmış bir diğer başlık da şöyle diyor: “Darty Avrupa’daki 223. Mağazasıyla, Şimdi Mecidiyeköy Profilo Alışveriş Merkezi girişinde.“. Evet Darty bir mağaza. Onu anladık hemen. Üstelik şimdiye kadar Avrupa’da 222 mağazası varmış, 223. mağazasını Türkiye’de açmış. Yani bir Avrupa markası. Ama ne satıyor, işte onu henüz anlayabilmiş değiliz. Mecburen ilana bakmaya devam edeceğiz.

İlanda kullanılan büyük görselde telefonla konuşmakta olan bir kadının yüzü, ortası yuvarlak olarak açılmış bir kare ile çerçevelenmiş. Darty’nin logosuna baktığımızda bunun Darty’nin amblemi olduğunu anlıyoruz. Logonun hemen üzerinde markanın ana vaadleri olduğunu düşündüğümüz 3 ibare görüyoruz: “ürünün en iyisi”, “fiyatın en iyisi”, “hizmetin en iyisi”. Bundan iyisi Şam’da kayısı. Tüketici başka ne ister ki? Marka vaadleri doğru ve yerinde görünüyor. Ama gel gelelim biz hala Darty’nin ne markası olduğunu, ne sattığını, hangi alanda en iyi ürünü, en iyi fiyatı ve en iyi hizmeti sunduğunu anlayamadık.

Hırs yaptık, bulacağız illa Darty’nin ne markası olduğunu. Devam ediyoruz ilana bakmaya. Artık bakmak yeterli olmuyor, onun için küçük yazılara da bir göz atalım diyoruz. Ortadaki başlığın hemen altındaki ilk paragrafa şöyle göz ucuyla hızlıca bir bakıp ne anlattığı konusunda bir fikir edinmek istiyoruz. Evet yine hizmet kalitesinden, güvenden söz ediliyor. Sıradan bir okuyucu tavrıyla sıkılıp bırakıyoruz okumayı. Tam artık Darty’nin ne markası olduğunu bilmeyenin sadece kendimiz olduğunu düşünmeye başlayacakken ilanın en altına gizlenmiş bir yazıyı farkediyoruz bir anda. Bingo! Sonunda bulduk: “Elektronik ve Beyaz Eşyada ‘Güven Çerçevesi’“. Evet, Darty elektronik ve beyaz eşya satan bir mağaza markasıymış meğer. Tabii ya. Nasıl düşünemedik! Yukarıdaki küçük yazılara tekrar baktığımızda ikinci paragrafta da “Elektronikten beyaz eşyaya yüzlerce marka…” diye başlayan bir satır görüyoruz ve anlamakta bu kadar zorlandığımız için kendimizi ayıplıyoruz.

***

Darty’nin hedef kitlesi kim? Ben. Peki bu ilan ilk gördüğümde bana ne söylüyor? “Burada seninle ilgili birşey yok, sayfayı çevirip gazeteni okumaya devam edebilirsin.” Ben de aynen öyle yapıyorum. Bunu yaparken de aslında Darty’nin bana sunmayı vaad ettiği “en iyi üründen”, “en iyi fiyattan” ve “en iyi hizmetten” habersiz olarak hayatıma devam etmek durumunda kalıyorum.

***

İlanı hangi ajansın hazırladığını bilmiyorum. İlanı eleştirirken tüm sorumluluğu ajansa yüklemek gibi bir niyetim de yok. Çünkü nasıl bir brief verildiği, nelerin amaçlandığı hakkında bilgi sahibi değilim. Ancak hem bir hedef kitle hem de bir marka iletişimcisi olarak Darty ilanına biraz daha yakından bakmak gerektiğini düşünüyorum.

***

Darty, marka vaadleri bakımından belirli alanlara odaklanmış görünüyor. Bu iyi. Sanırım sorun, ilk kez Türk tüketicisine “merhaba” diyecek olan bir markanın, lansman ilanında asıl faaliyet alanını geri planda bırakmasında yatıyor. Diğer bir deyişle, markanın asıl faaliyet alanı hakkında hiç bir fikir vermeyen ve farklı sektörlerde faaliyet gösteren markaların da sahiplenebileceği vaadlerin, bir lansman ilanında fazlaca öne çıkarılmış olmasında. Örneğin “hizmette güven” söylemi pek tabii bir banka tarafından da vurgulanabilir. Ya da “en iyi ürün”, “en iyi fiyat” bugün bir çok perakendecinin zaten kullandığı kavramlar. O nedenle bu vaadler, ancak, markanın faaliyet alanını bildiğimizde bir anlam kazanabiliyor; ancak o zaman o markanın sektöründe farklılaşmasına hizmet edebiliyor.

Sonuç olarak Darty, “ne” yaptığından çok, “nasıl” yaptığını anlatma telaşı içerisinde bazı şeyleri gözden kaçırmış gibi görünüyor.

Marka iletişiminde bir yanlış bazen 10 doğruyu götürebilir.

Bilmem anlatabildim mi?

Darty hakkında daha fazla blgi için: http://www.darty.com adresini ziyaret edebilirsiniz.

Edit: Bimeks, Türkiye’deki faaliyetlerine son veren Darty’nin tüm mağazalarını satın aldığı için bu linki de ziyaret etmek isteyebilirsiniz.

1 comment
  1. Anonymous says: December 30, 200910:15 pm

    That’s Too nice, when it comes in india hope it can make a Rocking place for youngster.. hope that come true.

    rH3uYcBX

Submit comment