Media Markt ve Darty

Geçtiğimiz hafta yeni bir teknoloji market açıldı Türkiye’de: Media Markt. Yer yerinden oynadı adeta. Açılış günü mağaza önünde oluşan izdiham tüm medyada ilk sırada yer aldı.

Peki bu izdiham neden oluştu? Media Markt ne söyledi, nasıl söyledi de herkes sanki kıtlıktan çıkmış gibi açılış günü saatler öncesinden yığıldı mağaza önüne?

Media Markt’ın temel mesajı şuydu: “Ucuz teknoloji ürünleri.” Bu kadar basit. Önemli olan bunu nasıl söylediği. Media Markt’ın ilanları çok tartışıldı. Gerek ilanlarda kullanılan tiplemeler, gerek bazı milletlere yaptığı göndermeler etik açıdan eleştiri konusu oldu. Şu anda bu detaya girmek niyetinde değilim. Üzerinde durmak istediğim asıl konu, mesajı hedef kitlesine ulaştırmaktaki başarısı. Şimdi diyeceksiniz ki, “başkası da bu kadar ucuz ürün satsa orda da aynı şey olur”. Açıkçası ben aynı fikirde değilim.

Darty’yi hatırlayalım. O da çok eski sayılmaz, geçtiğimiz yıl Aralık ayında açmıştı Türkiye’deki ilk mağazasını. Neydi Darty’nin temel mesajları: “En iyi ürün”, “en iyi fiyat” ve “en iyi hizmet”. Üstelik ilanlarında bu mesajları ve logosunu öylesine ön plana çıkarmıştı ki, Darty’nin ne markası olduğunu, ne sattığını bile gölgede bırakmıştı. Sorun da buradaydı zaten. Darty geldi, sunmayı vaad ettiği “en iyi fiyatları” ile sessiz sedasız açıldı. Madem “iyi fiyat” vaadi tüketiciyi harekete geçiriyor, o zaman tüketici, kendisine sunulan “en iyi ürünleri, en iyi fiyat ve en iyi hizmetle satınalma” vaadine neden Media Markt kadar ilgi göstermedi? O günlerde de yine bu sayfalarda konuyla ilgili olarak “Darty nedir?” başlıklı bir yazı yazıp iletişim yöntemi ile ilgili düşüncelerimi detaylı olarak paylaşmıştım. İlgilenenlerin o yazıyı da okumalarını öneriyorum.

Burada Media Markt’ın yarattığı izdihamı savunmak ya da bir başarı olarak göstermek niyetinde de değilim, o bile kendi içerisinde bir çok bakımdan tartışılabilir. Ancak ortada bir iletişim başarısı olduğundan rahatlıkla söz edebileceğimizi düşünüyorum. Çünkü Media Markt tüm dünyada uyguladığı stratejiyi Türkiye’de de başarı ile uyguladı. Yani bu yaşananlar sadece Türkiye’ye özgü değil. İşte size Media Markt Berlin mağazasının açılış görüntüleri:

Sonuç olarak ortada iki tane yeni açılan ve “iyi fiyat” vaadinde bulunan teknoloji mağazası var. Bunlardan birinin, şu anda daha bir hafta olmasına rağmen “temel mesajı” herkes tarafından fazlasıyla anlaşılmış durumda. Diğerinin ise şu anda nasıl algılandığı konusunda net bir bilgim yok.

Aralarındaki temel fark iletişim kurma yöntemlerinde. Biri iletişimini tüketici odaklı yaklaşım üzerine kurup derdini anlatmayı başarıyor, diğeri ise iletişime tamamen “şirket gözünden” yaklaşıp, belki de “zaten biliniyoruz” düşüncesi ile asıl faaliyet konusunun iletişimini kurmayı bile ıskalayabiliyor.

Sonuçlar da bunu göstermiyor mu zaten?

0 comments
Submit comment